Drivvodsfiskeri efter ål foregik i de indre danske farvande med et særligt fartøj, drivkvasen. Drivvoddet blev slæbt hen over bunden, udspilet fra bomme i skibets for- og agterstævn. Under fiskeriet trak man sænkekølen op, og båden drev sidelæns med vinden. Museets drivkvase er bygget i 1898 af bådebygger Vennike, Stege, til fisker Vilhelm Johansen Vallebo, Kalvehave. Båden blev oprindelig bygget som rent sejlfartøj (galease) med klyver, fok, storsejl og topsejl på stormast og latinersejl på mesanmast. I 1927 blev båden forsynet med en 8 HK Dan-motor, og efterhånden ophørte brugen af sejlene. I dammen ses resterne af kisten til sænkesværdet. Da motoren blev installeret, ophørte drivvodsfiskeriet, og voddet blev trukket efter båden som trawl. Båden er af museet ført tilbage til den tilstand, som den havde i 1927 ved installeringen af motoren. På denne måde ses såvel de gamle spor fra tiden som drivkvase og den nye anvendelse som ålevodsbåd. Drivvodfiskeri var kendt i de tyske østersøegne fra middelalderen. Omkring 1870 søgte unge fiskere nye fiskepladser og kom til Smålandsfarvandet og Lillebælt, hvorfra det efterhånden spredtes til de sydlige danske farvande og alle danske fjorde. I tiden 1871-1906 indregistreredes 54 kvaser af tysk oprindelse.

Åbningstider & Priser

HUSK: Altid gratis adgang for børn og unge under 18 år

Tilmeld nyhedsbrev


 

Fiskeri- og Søfartsmuseet | Saltvandsakvariet - Tarphagevej 2 | 6710 Esbjerg V | Tlf.: 76 12 20 00 | Fax.: 76 12 20 10 | fimus@fimus.dk